تزریقات و انواع آن

تزریقات و انواع آن

انواع تزریقات و سرنگ ها

یک روش رساندن دارو به بدن تزریقات است که حتما باید از تکنیکهای آسپتیک استفاده شود.

تزریقات به ۵ روش انجام می‌شود:

  • زیر جلدی SC subcutaneous
  • داخل جلدیID intradermal
  • وریدی IV intravenous
  • عضلانیIM intramuscular
  • تزریق بصورت پانسیون مانند پانسیون مایع نخاعی SCF

برای اطمینان از اینکه دارو در محل مورد نظر تزریق شود، هر کدام از روش‌های فوق احتیاج به مهارتهای بخصوصی دارد. اثرات دارو در تزریقات بستگی به میزان جذب دارو به سرعت توسعه می‌یابد و پرستار می‌تواند بدقت عکس العمل مریض را بعد از تزریق مشاهده کند.

وسایل تزریقات و انواع آن:

سرنگ‌ها و سوزن‌های متنوعی وجود دارند، هر کدام برای تزریق حجم معینی از دارو به یک بافت مخصوص کارآیی دارند. پرستار مجرب می تواند تشخیص دهد که کدام سرنگ و سوزن بهتر مؤثر است.

سرنگ‌ها syrings

سرنگ‌ها دارای یک قسمت استوانه‌ای و یک انتهای کوچک می‌باشد که سوزن به آن وصل می‌شود داخل این قسمت استوانه‌‌ای plunger یا پیستون حرکت می‌کند. در بیشتر بیمارستانها از سرنگ‌های Disposuble (پلاستیکی یکبار مصرف) استفاده می‌شود. سرنگ‌های پلاستیکی یکبار مصرف ارزان بوده و پیستون آنها بخوبی قابل کنترل می باشد. سرنگ‌های شیشه‌ای گرانتر هستند و قبل از مصرف باید استریل شوند.

پرستار محلول را بوسیله آسپیره کردن داخل سرنگ می‌کند . به این صورت که پیستون را بطرف بیرون کشید در حالی که سوزن متصل به آن داخل محلول مورد نظر است. در موقع کشیدن محلول مورد نظر پرستار باید سرنگ را طوری دردست بگیرد که، قسمت خارجی سرنگ و دسته پیستون در دست او باشد. برای رعایت نکات بهداشتی پرستار باید از هرگونه برخورد احتمالی نوک سرنگ به سوزن یا قسمت داخلی سرنگ و تنه پیستون با هر نوع جسم غیر استریل جلوگیری کند.

سرنگ ‌ها

سرنگ ها در اندازه‌های مختلف که ظرفیت‌های ۱سی سی تا ۵ سی سی است وجود دارند. استفاده از سرنگ های بزرگتر از ۵ سی سی غیر متداول تر می باشد. سرنگ‌های ۲ تا ۳ میلی لیتری برای تزریق عضلانی وزیر جلدی مورد نیاز است. سرنگ‌های بزرگتر موجب ناراحتی بیمار میگردد.

میکرودرپ برای تزریق مثلا پنی سیلین کریستال بکار برده می‌شود و بجای آن در سرنگها۲۰cc تا۵۰cc استفاده می‌شود.

سرنگ‌های هیپودرمیک ۵/۲ تا ۳ میلی لیتری معمولا بصورت بسته بندی با سوزن متصل به آن موجود هستند. گاهی اوقات ممکن است پرستار بر حسب احتیاج شماره سوزن را عوض کند. سرنگ‌های هیپودرمیک دو نوع مقیاس اندازه گیری در طول سرنگ دارند. یکیاز این مقیاس‌ها بر حسب (minims) و دیگری بر حسب میلی لیتر است. هر میلی لیتر نیزبه ده قسمت تقسیم می‌شود.

سرنگ‌های انسولین یک میلی لیتر را در خود جای می‌دهند و به واحدهایی درجه بندی می‌شوند بیشتر سرنگ‌های انسولین صد واحدی «۱۰۰ـU» هستند که برای استفاده از صد واحد انسولین هستند. هر میلی لیتر از محلول محتوی ۱۰۰واحد انسولین است.

همین طور سرنگ‌های ۴۰ واحدی «۴۰ـ U» و «۸۰ـU» برای انسولین ها با این غلظت‌ها وجود دارد.

سرنگ های با حجم بالاتر برای خون دادن مناسب هستند.

«قسمت های مختلف سرنگ و سوزن» :

سرنگ‌های توبرکولین یک استوانه باریک دارند که سوزن کوچکی به آن وصل است . این سرنگ ها به سی سی و میلی لیتر درجه بندی می شوند و ظرفیت آنها ۱سی سی است، پرستار این سرنگ ها را برای استفاده از مقادیر کم از داروهای غلیظ بکار میرد. مثلا برای انجام تست های داخل جلدی استفاده می‌شود. سرنگ توبرکولین همچنین برای آماده کردن مقادیر کمی از محلول موردنظر برای کودکان و نوجوانان بکار میرود. از سرنگ‌های بزرگ برای تزریق داروهای داخل وریدی، یا اضافه کردن مواد دارویی به محلولهای تزریقی و همچنین برای شستشوی زخم ها یا درناژ لوله‌ها استفاده می کنند.

سوزن‌ها : NEEDLES

سوزن ها در بسته بندی جدا وجود ندارند که بتوان سوزن مورد نظر را انتخاب کرد. بعضی سوزن‌ها همراه با سرنگ استاندارد بصورت بسته بندی شده وجود ندارد . مثل سرنگ‌‌های انسولین و تویرکولین. جنس بیشتر سوزن‌ها STainless است. اگرچه بعضی از کاتترهای وریدی پلاستیکی هستند. سوزن ها یکبار مصرف هستند به جز آنهایی که از استیل یا فولاد جراحی ساخته می‌شوند که به سرنگ‌های شیشه‌ای متصل می‌شوند.
هر سوزن سه قسمت دارد:
۱ـHUb یا قسمتی که به سرنگ متصل است.
۲ـ shaft یا تنه سوزن که به قسمت Hub متصل می‌شود
۳ـ BeVel نوک تیز سوزن .

خدمات تندیس آنلاین :

جهت هماهنگی در ارتباط با خدمات پزشکی و درمانی و تزریقات و انواع آن هفت روز هفته ، ۲۴ ساعت شبانه‌روز در تندیس آنلاین پاسخگوی شما هستیم.

جهت هماهنگی در زمینه تجهیزات پزشکی مانند اکسیژن ساز و… یا خدمات پزشکی و درمانی با شماره های ۰۹۱۲۸۹۴۲۱۴۳ و ۲۲۶۱۵۰۵۳-۰۲۱  و ۰۹۰۲۵۵۸۸۸۰۶  و ۳۳۷۴۲۲۳۱۰-۰۲۱ تماس حاصل نمایید .

تندیس آنلاین با معرفی متخصصین مجرب مانند متخصص عمل دیسک کمر  و ارتوپد و متخصص زیبایی و … به شما در تصمیم گیری جهت انتخاب پزشک یا جراح مناسب مشاوره خواهد داد.

برای اعزام آمبولانس خصوصی با ما تماس حاصل نمایید.

در اینستاگرام ما را دنبال کنید.

تزریقات و انواع آن

Rate this page